KONCERT Z OKAZJI 10. ROCZNICY WEJŚCIA POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ

KONCERT Z OKAZJI 10. ROCZNICY  WEJŚCIA POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ

Opis

ODA DO RADOŚCI
UROCZYSTY KONCERT Z OKAZJI 10. ROCZNICY
WEJŚCIA POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ

(Koncert symfoniczny oznaczony symbolem B – SPECJALNY)


RENATA DROZD sopran
EWA MARCINIEC alt
KAROL KOZŁOWSKI tenor
ADAM SZERSZEŃ baryton

CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ
UNIWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO

TERESA ROMAŃSKA przygotowanie chóru

ORKIESTRA SYMFONICZNA
FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ

JACEK ROGALA dyrygent


LUDWIG VAN BBETHOVEN IX Symfonia d-moll op. 125

Koordynator obchodów 10 lat PL w UE – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Koncertowi towarzyszy wystawa MKiDN Fundusze unijne - nowa przestrzeń dla kultury


Równo 190 lat minie 7 maja od czasu prapremiery ostatniej ukończonej symfonii Beethovena, słynnej „Dziewiątki”, jak ją pieszczotliwie określają melomani. Z jak ogromnym entuzjazmem przyjęła dzieło wiedeńska publiczność, kompozytor, obecny na koncercie, poznał po szaleńczo wywijanych kapeluszach i chustach. Z powodu całkowitej głuchoty żył już w świecie ciszy. Swój sukces Symfonia powtórzyła dopiero w połowie XIX wieku, przygotowana z wielkim pietyzmem przez Wagnera, i od tego czasu nieprzerwanie święci triumfy na światowych estradach. Uwielbienie słuchaczy zyskała nie tylko za wartości artystyczne, ale także, a może przede wszystkim – za „kombinacją naiwności i wzniosłości, prostoty i wielkiego wyrafinowania” – jak wyraził się w komentarzu do koncertu Kacper Miklaszewski. Cztery części Symfonii radości (to jeszcze inna jej nazwa) skrzą się humorem i radością, choć nie brak w niej momentów dramatycznych. Finał rozpoczyna się recytatywem instrumentów, by po recytatywie głosu tenorowego w pewnej chwili wybuchnąć: „O radości, iskro Bogów, córo elizejskich pól...” – słowami Schillerowskiej Ody.
Genialny kompozytor nie mógł przewidzieć, że ostatnia część Symfonii w wersji instrumentalnej stanie się hymnem Unii Europejskiej, zaś rękopis dzieła UNESCO umieści w 2001 roku na liście Pamięć świata.
W 10. rocznicę radosnego dla nas dnia – przyjęcia Polski do rodziny europejskiej – Filharmonia Świętokrzyska postanowiła włączyć się do ogólnokrajowych obchodów i zorganizować uroczysty koncert. Nasze przedsięwzięcie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wpisało na listę wydarzeń kulturalnych uświetniających owe uroczystości, zaś Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przysyła na tę okazję prestiżową wystawę pod nazwą Fundusze unijne – nowa przestrzeń dla kultury. W ten sposób, jako jedyni w regionie świętokrzyskim, będziemy promowani przez Ministerstwo pod wspólną marką 10-lecia PL w UE.
Nie zabraknie wzruszeń tego wieczoru w naszej Filharmonii, gdy czworo znakomitych solistów, Chór Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jacka Rogali. wykona IX Symfonię Ludwiga van Beethovena

RENATA DROZD
Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u prof. Ingrid Kremling (Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu), prof. Ryszarda Karczykowskiego (AM w Krakowie) oraz prof. Christiana Elssnera (AM w Dreźnie).
Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, m.in.: II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 (I miejsca nie przyznano), wyróżnienie i nagrodę specjalną za Pieśń zapomnianą na Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995, w 1999 została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu. Debiutowała w 2001 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaëli w operze Carmen G. Bizeta. Od 2002 współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreuje partię tytułową w Księżniczce czardasza E. Kálmána. W latach 2005-2012 była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym kreowała główne partie operetkowe: Silvy Varescu w Księżniczce czardasza Kalmana, Hanny Glavari w Wesołej wdówce Lehara, Micaëli w operze Carmen Bizeta, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Saffi w Baronie cygańskim J. Straussa, Rosalindy w Zemście nietoperza J. Straussa, Violetty Valery w La Traviatta Verdiego. Od 2005 współpracuje z Filharmonią Dowcipu – autorskim programie Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach prowadzi klasę śpiewu. Jest laureatką Nagrody Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej oraz nagrody Miasta Kielce za promocję regionu świętokrzyskiego.


EWA MARCINIEC
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Naukę kontynuowała na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie prof. Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem). Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w Sienie, Karlsruhe, Stuttgarcie, Krakowie, Gdańsku. Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne – w tym od K. Szostek – Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał). Artystka z powodzeniem wykonuje zarówno muzykę dawną, romantyczną, jak i współczesną. Wielkie formy muzyki sakralnej prezentuje na polskich i zagranicznych estradach koncertowych. Gości na włoskich, niemieckich i austriackich scenach operowych (m.in. w Operze Rzymskiej, Teatro Comunale di Bologna, Teatrze im. Giuseppe Verdiego w Trieście, Oper Frankfurt, Landestheater Linz, Hessisches Staatstheater Wiesbaden). Występowała także na festiwalach muzycznych (Wratislavia Cantans, Europalia w Brukseli, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape – Annandale-on-Hudson, New York, Abu Gosh Festival w Izraelu, Musica Sacra Europea w Norymberdze). Ma w swoim dorobku nagrania archiwalne dla Polskiego Radia z muzyką kompozytorów polskich oraz płytowe dzieła m. in. G. Mahlera, K. Pendereckiego, K. Szymanowskiego.


KAROL KOZŁOWSKI
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w klasie dra S.D. Kotlińskiego) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie wykonywał również partie: Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Almavivy w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Cassia w Otellu Verdiego i Archanioła w Raju utraconym Pendereckiego. Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze Rossiniego) i Opery Kijowskiej (Król Roger). Od 2009 jest związany z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie Musorgskiego, Młody sługa w Elektrze R. Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej Janačka, Edrisi w Królu Rogerze Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly i Nauczyciel tańca oraz Latarnik w Manon Lescaut Pucciniego, a ostatnio jako Ojciec Mignon w Diabłach z Loudun Pendereckiego (m.in. za tę rolę artysta został nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna). Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach, Bajazeta i Lurcania w operach Händla Tamerlano i Ariodante. Regularnie gości na festiwalu Kissinger Sommer, wykonując lirykę wokalną. W 2013 nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album płytowy, na którym, z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pawlik, śpiewak zarejestrował cykl pieśni Schuberta Die schöne Müllerin. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii: muzyka kameralna.


ADAM SZERSZEŃ
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Michaliny Growiec. W operze debiutował na scenie Bytomskiej tytułową rolą w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w reżyserii W. Ochmana. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, a także dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury. Występował jako solista z zespołem Camerata Silesia, z którym dokonał wielu prawykonań oraz nagrał cztery płyty; był również solistą Opery Śląskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu, od 2004 jest gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a od 2012 – solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami i dyrygentami, m.in. Zawodzińskim, Trelińskim, Jarzyną, Wysocką, Ochmanem, De Bosio, Salmierim, Kozłowskim, Kordem, Borowiczem, Nowakiem, Chrzanowskim, Błaszczykiem, Domarkasem, Anisimovem. Koncertuje z najlepszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Podczas swojej kariery brał udział w wielu polskich i zagranicznych festiwalach oraz występował w radiu i telewizji. Trzykrotnie śpiewał w Studio S-1 Polskiego Radia w ramach Euroradio (transmisja na żywo do krajów Europy). Dokonał nagrań archiwalnych dla radia i telewizji. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie. Obecnie pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Katowicach.

TERESA ROMAŃSKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat chóralny doskonaliła w Krakowskiej Operze Kameralnej . Zatrudniona w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prowadzi chór akademicki, zespoły wokalne i zajęcia dyrygowania. Jest opiekunem praktyk dyrygenckich, animatorem koncertów dyplomowych oraz licznych koncertów okolicznościowych. W ramach działalności artystycznej przygotowywała chóry do wykonania wspólnie z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej takich dzieł, jak: Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Faurego op. 48, Requiem G. Verdiego, Msza B-dur J. Haydna, Mesjasz G. F. Haendla, chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego, G. Bizeta, G. Rossiniego, G. Pucciniego, kantatę Saint Nicolas B. Brittena, operę Don Giovanni W. A. Mozarta. Za osiągnięcia w pracy artystycznej i zawodowej została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi.

JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej

 

Sponsorzy Filharmonii:
MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO – dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

FUNDACJA WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ
ZAiKS
AMBIENTE
HELEN DORON – Early English
KWIACIARNIA SZAROTKA
LED CONCEPT

Bilety w cenie: 35-normalny, 30-ulgowy – do nabycia w kasie Filharmonii w godz. od 9.00 do 17.00 oraz na godzinę przed koncertem.

www.filharmonia.kielce.com.pl
  

Kiedy
16 kwiecień, 2014
O której
Wstęp
Weekend w Kazimierzu Dolnym
Kazimierz Dolny
16 maj, 2023
Kazimierz Dolny to urokliwe miasteczko położone nad Wisłą w Polsce. Jest znane ze swojego malowniczego
Dzień Matki
Krynica-Zdrój
15 maj, 2023
Polska jest krajem, który słynie z licznych uzdrowisk i ośrodków spa, gdzie można odprężyć się,
Najpopularniejsze atrakcje w Polsce
Zakopane
15 maj, 2023
oferuje niezwykłą różnorodność krajobrazów, od górskich pasm po malownicze jeziora, piękne wybrzeże Bałtyku, urokliwe doliny